Thursday, December 02, 2004

Lubeck

Har inte skrivit pa ett tag - skams pa mig! Har varit mycket pa jobbet den har veckan och nar jag kommer hem har jag inte haft nan ork. Jobbsokandet hanger efter mig som en ihardigt, kall & fuktig skugga som jag salland lyckas skaka av mig helt, inte ens nar jag faktiskt sitter och skickar ivag ansokningar... Ar radd for att bli fast pa mitt jobb - utan utvecklings mojligheter och utan att jag egentligen lar mig nagot nytt. Men nog om det.

Lordagens utflykt till Lubeck var mycket lyckad, aven om det blev en lang dag. Jag och S steg upp vid halv fyra. Tog bussen till Standstead och flog sen till Lubeck med Ryanair (for en pence!). Julmarknaden var fin aven om det inte var sa mycket juldekorationer eller kakor till forsaljning som jag hade hoppats pa. Vi hade bokat in oss pa ett flyg tillbaka vid 22.40, vilket var alldeles for sent - vid fyra var vi i stort sett fardiga med stan och gick dafor och satte oss pa ett cafe/bar som var valdigt trevligt. Vi bestallde in kaffe efter kaffe och bladdrade i Stern (jag fick oversatta for S sa gott jag kunde) och pratade. Vid ett tillfalle gick jag in pa toaletten och fyllde pa en liten vattenflaska jag hade med mig med kranvatten fran handfaten. Gick tillbaka och satte mig och tog en klunk, bara for att genast bli pahoppad av den nye servitoren: Sprechen Sie Deutch? fragade han. Jo, sa jag, ein bisschen. "You can't drink drinks in here which you brought yourself" sager kyparen "it's not common in this country".
Aj! Inte nog med att jag faktiskt satt och drack av hans vatten, flaskan var liten och jag hade den inte ens uppe pa bordet. Men det som naturligtvis irriterade mig mest var det faktum att han kande att han behovde laxa upp oss om hur saker och ting skots i Tyskland (jag ar kvarts tysk sjalv sa jag kan utan daligt samvete gnalla pa tyskarna *leende*).

Nasta "lat os skalla pa Basilika"-incident intraffade pa flygplatsen. Vi hade endast handbagage med oss och jag blev stoppad i sakerhetskontrollen. En kontrollant oppnade min vaska och borjade metodiskt ga igenom mina grejer. Jag hade en till kasse sa jag borjade oppna den at henne for att hjalpa till varpa hon genast snaser at mig att inte rora nagot. Hon petar pa varje juldekoration och fastslog att mina silverstjarnor som jag kopt at Deb samt anglarna i anglaspelet (som jag kopt at mig sjalv) ar for vassa. Jag har redan last av den har kvinnan och inser att argumentationer som "Do you seriously think I'm gonna stab the pilot with the angel trumphet???" eller "Profiling, lady, profiling! Do you really think that a blond, Swedish girl, armed with Christmas ornaments will pose a threat to at half full Ryanair flight???" inte kommer att hjalpa mig pa nagot satt, tvart om kunde hon nog ha hotat mig med att inte lata mig flyga... Sa jag fragade istallet (vanlig) hur hon foreslog att jag skulle kunna checka in mina sma juldekorationer. Nej, du kan inte checka in dem lost, du maste lagga dem i vaskan (pekar pa min minimala ryggsack). Finns det nagon mojlighet for personalen pa flygplanet att ta hand om mina "dangerous goods" under sjalva flygningen och sen lamna dem till mig nar vi kommer fram? fragar jag (fortfarande vanligt) "Nej" Sa jag gar tillbaka till check in desken och fragar damerna dar vad de foreslar att jag gor. De tror inte sina ogon nar jag visar dem vad som anses vara en sakerhets risk. (En av damerna berattar tom att hon sjalv har ett anglaspel hemma och papekar att anglarna ar i san tunn plat att det ar svart att astakomma nagon som helst skada med dem.) Sa det ringer pa sakerhets personalen for att fraga vad som star pa. Samma kvinna som jag har pratat med kommer naturligtvis och hon ar vid det har laget sa hog pa sin lilla makt tripp att det inte gar att prata med henne (men hon kommer sakert att sova gott, val medveten om att hon har raddat ett Ryanair plan fran ett internationellt terrorist hot). Kvinnorna vid check in disken ar daremot jattesnalla och ordnar fram en kartong som jag kan lagga mina saker i efter att jag har lindat in dem i 300 pappers handukar. Sen lagger vi kartongen i min lilla ryggsack och de klistar pa stora "fragile" lappar pa den och sa skickas vaskan ivag till Standstad med sin farliga last.
Joda, vaskan kom fram och innehallet var helt men jag bara undrar - varfor lat de oss ombord med pennor? Jag tror att en vass penna kan orsaka langt mer skada an en angel trumpet.

Dagens sista "laxa upp Basilika" incident intraffade pa planet, da flygvardinan bad mig och S att vara tysta under sakerhets presentationen...
Flyget lyfte forresten redan 22.10. Antar att alla passagerarna hade anlant och att personalen ville hem. Var i sang fore ett. Och gjorde inte ett dugg pa sondagen.

No comments: