Tuesday, September 27, 2011

Let's make lots of money

Idag tog jag kontakt med min bank för at styra upp min privatekonomi en smula. Här i Storbritannien får man varje år investera upp till tiotusen skattefritt i aktier eller fonder, eller drygt femtiotusen i räntebärande konton. Hittills i år har jag inte gjort några avsättningar eftersom jag inte jobbar men nu tänkte jag att jag skulle styra upp det där lite och tog därför kontakt med min bankman för att höra vad för alternativ banken har att erbjuda i år.
Jag fick veta att om jag ville låsa pengarna i ett ränteburet konto på ett år kunde jag få 2.65% i ränta. Det kan jämföras med den numera statligt ägda Northern Rock som erbjuder 3.05% utan att man behöver låsa in pengarna. Fast det är ändå längre än den nuvarande inflationen på 4.5%, vilken förväntas gå upp till över 5% i årstakt i höst när gasbolagen höjer avgifterna. På ett räntekonto kommer alltså mina pengar att minska i värde. (Fast inte lika snabbt som om jag har dem på ett vanligt bankkonto.)
Det andra alternativet är att investera i aktier eller fonder. Min bankman erbjöd sig att hjälpa mig i mina placeringsval, till en kostnad av 3% of den totala investerade summan för hans tid och expertis. Jag skulle tro att hans professionella råd går ut på att jag bör placera mina pengar i bankens egna produkter, antagligen fonder so de förvaltar till en årlig avgift på 1.5-2.0%. I ett slag skulle jag alltså betala nästan 5% i avgifter, vilket är lika mycket som börsindexet FTSE100 har gått ned det senaste året.
Min slutsats av den här lilla övningen blir att jag själv bör placera mitt sparkapital och att banker verkar vara en bra sektor att satsa på. För om min bank kan få sina kunder, som ju redan har kapital placerat med banken, att betala 5% i avgifter för att fortsätta att placera sitt sparkapital i banken, ja då har de lyckats skapa en utmärkt vinstmaskin!

2 comments:

Eponine said...

Det verkar inte finnas sarskilt manga sakra kort langre. Har nere i Mellanostern/Sydkontinenten ar folk oroliga for guldpriserna som ju borjat dala nerat igen. I stort sett hela Indien investerar ju sina pengar i guld och jag tror folk borjar bli riktigt nervosa.

Helga said...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)