Saturday, September 24, 2011

Ångesten

Som skiljsmässobarn med föräldrarna på två olika kontinenter under en stor del av min uppväxt behövs det ju inte en pyskologiexamen för att misstänka att jag skulle kunna lida av separationsångest. Det gör jag dock inte till någon större utsträckning vad det gäller folk men Stugan, det är en helt annan sak. Den ångest jag känner för att lämna sommarstugan - varje gång! - är som en liten existentiell kris i sig. Det är så fruktansvärt jobbigt.
Jag tar på mig den glada masken, jag tänker på allt roligt jag ska göra de närmaste dagarna, jag kör samma avskedprocedur som vi gjorde när jag var liten (jag och pappa vinkar från bilen när vi åker iväg, "Hej då Stugan! Vi ses snart!") men helst av allt vill jag bara klamra mig fast, hålla mig fast i förukvisten, skrika och sparka.
Jag vet ju att det går över. När jag har kommit tillbaka till Stockholm mår jag bra. Då är det helt ok. Men att packa ihop, att stänga till huset, det är bara ren ångest.

2 comments:

Eponine said...

Som jag kanner igen mig! Svar angest, som absolut inte gar att forbattra genom att tanka pa att den kommer att forsvinna nar man val kommer hem. Just dar och da ar den hemsk.

Och lustigt nog kor vi en liknande avskedshalsning i min familj. Varje gang vi aker fran sommarstallet, nar pappa last grinden och hoppat i bilen, sager vi "hej da landet, ses nasta gang", som efter att David borjat aka med aven oversatts till engelska "bye bye countryhouse, see you next time". Det ar angest, bara att yttra den frasen!

Basilika said...

Känns ändå bra att höra att jag inte är ensam i den här separationsångesten. (Och att det inte bara är jag som pratar med hus...)

Berättade hur jag kände för en vän i helgen och hon utbrast "Vad underbart!" Jag kunde inte förstå vad hon tyckte var bra med att mitt hjärta slits sönder några gånger per år men hon menade att det ju var alldeles fantastiskt att det faktiskt finns en plats i världen som jag känner så start för. Så hade jag aldrig tänkt på det tidigare.