Friday, February 03, 2006

Sverige, Sverige älskade vän

JS klackte igar ur sig att han garna provar pa att bo i Sverige natt ar. Jag tror att han finner iden om det svenska svarmodet tilltalande. Six Feet Under i gigantiskt format. Bergman och Noren. Morker, depression och galen kreativitet. Jag sa att han i sa fall fick flytta dit sjalv. Han har spenderat en vecka i Sverige, forra sommaren. Det har nog gett honom en nagot forljugen bild av landet. Jag alskar ocksa Sverige pa sommaren. Och flera ganger har det hant att jag efter en sommar med fest, lediga dagar i stugan, bad i sjon och langa promenader genom ett hjartskarande vackert Stockholm har bastamt mig for att stanna. "Sverige ar ju helt underbart" gar resonemanget, "inte alls som jag minns det. Folk ar trevliga, naturen ar underbar, det ar tryggt och lugnt och sakert". Det slutar alltid pa samma satt - fram emot november biter jag pa naglarna i rent frustration. Kanner mig konstant trott och bortdomnad. Vid jul flyr jag.

Sverige ska avnjutas i lagoma mumsbitar. Och bor dyrkas pa hall.

1 comment:

Anonymous said...

Ja, Sverige ar vackrast fran utlandet.