Saturday, January 28, 2006

Sao Paulo i mitt hjarta

Var och sprang i Ibirapuera parken igar eftermiddag och kande sa intensivt att "nu, nu ar jag faktiskt i Sao Paulo". Jag har ju kommit tillbaka hit gang pa gang under sa manga ar. Bott pa olika stallen och varit har av olika orsaker (jobb, semester) men till parken kommer jag alltid. Sa igar var jag och sprang samma runda som jag brukade springa nar jag var har i 2000-2001 (ok, inte riktigt samma, da hade jag bra mycket battre kondis an nu och kunde latt kora pa i en och en halv timme i gassande solsken, nu fick jag stundom ga, aven om det var svalt...) och jag far sa lustiga flashbacks. Samma roda jord som jag trampar, samma kurvor pa stigen, samma tradrotter som sticker upp, samma palmtrad, men nu ar jag har av helt andra orsaker, har ett annat jobb och oandligt mycket mer fritid.

JS ar i Rio nu med sin familj. Planen var att jag skulle aka dit och mota upp men jag orkar inte (har inte lust?) att flyga upp idag och tillbaka imorgon. Har ingen lust att lamna Sao Paulo den har helgen.
Nar vi var i Rio over nyar sa kom vi gang pa gang pa varandra att behova ta Sao Paulo i forsvar. Infodda Cariocas (Rio bor) kan inte forsta varfor vi bor i Sao Paulo. Sarskilt som vi med vara flexibla arbeten kan jobba varifran som helst. Och visst ar Rio underbart. Vackert med de grona kullarna, havet och stranderna. (Sao Paulo ar knappast vackert pa det dar storslagna sattet som Rio ar, men jag tycker att staden har sina ogonblick - som nar solen refleteras pa alla vita hoghus.) Men det ar ocksa sa mycket flard och yta. Speciellt i Ipanema dar vi bodde over nyar. Sa mycket struttande och fjadrar. Det finns inget installsammt over Sao Paulo. Take it or leave it. Det jobbas hart i den har staden, regionen star for huvuddelen av Brasiliens inkomst. Det ar stort, det ar koatiskt, det ar fororenat men det ar en riktig "stad". Ingen latar sig pa stranden har inte! Eller sa ar vi bara avundsjuka... Men jag vet att nar jag landade pa Congonhas (innerstads flygplatesen nara oss) den 2a januari sa var jag glad over att vara tillbaka. "Hemma" i nan slags mening.

No comments: