Wednesday, January 25, 2006

Telefonica

Telefonica (vart telefonbolag) ringer och erbjuder telefontjanster vi inte vill ha. Nej tack sager jag. "Det kostar bara 15 reais per manad" sager damen i luren. Nej tack, sager jag igen. "Ni far battre kontroll over era utgifter". Nej tack, nej tack, nej tack. For nagra mander sedan ringde de och erbjod fri nummerpresentation. Nej tack, sa JS. Nagra dagar senare fick vi ett brev dar Telefonica hade kopplat in tjansten anda, gratis pa en provtid pa 2 manader. Vi fick lasa det fintstilta ordentligt innan vi kunde konstatera att vi inte var skyldiga dem nagot och att vi inte skulle behova ringa och avbestalla tjansten (som vi inte hade bestallt) nar "gratis perioden" var over.

I mandags dog var bredbandsuppkoppling. Satt i ko hos Telefonicas tech support i 20 minuter men medans jag pratade med killen i andra anden kom Internet tillbaka. Lite stolt var jag att jag lyckades kommunicera med honom (pa portunol, dvs portugisisk/spanska). Jag avskyr namligen att prata i telefon med folk jag inte kanner. An varre blir det pa sprak jag inte beharskar. Kanske ska jag tacka Telefonica som tvingar mig till telefonen gang pa gang, som ett slags led i att overvinna min telefonfobi.

No comments: