Thursday, May 01, 2008

Att engagera sig

Maria beskriver valdigt val den dar kanslan av att flyta ovanpa nar man bor utomlands. Da man inte ar riktigt ar delaktig i samhallet man faktiskt bor i. Jag har kant sa manga ganger da jag bott i olika lander och jag den kanslan har faktiskt alltid tilltalat mig. Det ar lite som att plocka russinen ur kakan - man behover inte engagera sig i eller odsla energi pa allt det dar trakiga i ett samhalle, lat det vara lokal politik, skattesystemet, historiska konflikter, whatever. Istallet kan man valja att njuta av det man tycker om med det landet eller staden och blunda for det andra. Det ar kanske inte sarskilt "fint" eller "ratt" att pa ett satt sticka huvudet i sanden pa det sattet, men sa lange man visar respekt for dem man lever kring, forsoker lara sig spraket och visar nyfikenhet och intresse sa tycker jag inte att man gor nan skada.

Sa var det nog aven nar jag forst kom hit till London men efter nastan fem ar har sa har jag blivit allt mer engagerad i kulturen och samhallet. Jag har fortfarande valdigt fa brittiska vanner. De flesta jag umgas med ar fran Australien, Nord- och Sydamerika, Frankrike och Skandinavien. Men jag foljer med vad som hander i politiken och i samhallsdebatten och viktigast av allt, jag hur numera asikter. Jobbet har hjalpt till en stor det har genom att jag maste halla mig ajour inte bara med ekonomin men ocksa det politiska klimatet. Att jag kan spraket, och att kulturen anda ligger valdigt nara Sveriges bidrar naturligtvis ocksa. Jag vet hur saker och ting fungerar har. Inte bara de sociala koderna (som kanske ar svarare att lara sig) men ocksa hur byrakratin fungerar, vart man ringer, hur man gar tillvaga. Det gor att jag manga ganger kanner mig mer hemma har an i Sverige. For Sverige ar ju numera semesterland och inget annat. Vad kostar en kaffe? Hur ringer man efter en taxi? Hur funkar tunnelbanebiljetten? Varfor maste jag visa leg nar jag handlar pa kort? Vad lustiga pengarna ser ut!

Idag ar det borgmastarval har i London och jag ska ga och rosta pa lunchen. Det kanns kul och fint. Det ar forsta gangen som jag rostar i nagot val i Forenade Kungadommet, som United Kingdom sa fint heter pa byrokratsvenska och vilket faktiskt paminner mig om att jag val anda bor i nagot av ett sagoland och kanske flyter lite ovanpa anda...

No comments: