Monday, May 18, 2009

Om jobb, och vad som driver mig

Det har ar en blogg-post jag har tankt pa lange men jag har inte riktigt lyckats strukturera den. Men nu snuddar Sara pa amnet och jag kan inte riktigt halla mig, sa det far val bli lite ostruktuerat:

Det handlar om jobb. Och pengar. Och karriar.
Jag funderar ju pa att flytta till Mexico och jag ar sa lyckligt lottad att jag ju kan skota mitt jobb (som jag verkligen gillar!) harifran. Men det kraver anda en hel del uppoffringar (forutom alla det uppoffringar en flytt fran London till Mexico City innebar, som att lamna mina vanner, offra mycket av min frihet, ge upp frisk luft, storstads promenader och natur, lamna ett land vars sprak och sammhallsstruktur jag forstar, etc, etc). Att jobba natt tar pa mig. Det tar pa mitt sociala liv (svart att traffa folk nar man maste i sang vid fem pa eftermiddagen). Och det tar pa forhallandet (vi sover bara tillsammans tva natter per vecka och ater aldrig middag tillsammans pa vardagarna). Sa hur lange ar jag villig att fortsatta? Det funderar jag mycket pa just nu. Och jag kommer fram till: ett bra tag an.

For det forsta gillar jag mitt jobb. Och jag alskar den flexibilitet det ger mig. Jag kan spendera hela somrarna i Sverige och det betyder sa otroligt mycket for mig. Jag gar nastan sonder nar jag tanker pa att ett "vanligt jobb" endast skulle lata mig spendera ett par veckor per ar i stugan.

Det andra ar att jag tjanar bra. Och aven om det kanske logiskt satt skulle vara tvartom - att det ar lattare att ge upp ett valbetalt jobb for da har man ju kunna skrapa ihop en reserv att leva pa medans man letar annat jobb, eller att anvanda for att dryga ut en samre lon men - sa tycker jag att det skulle vara valdigt svart att ge upp den lonen jag har och den kansla av sakerhet som min lonecheck ger mig varje manad. Jag har dock gjort det tidigare. Nar jag jobbade i New York sa jag upp mig utan att ha ett nytt jobb att ga till, darfor att jag holl pa att da sonder av stress och somnbrist. Ska det ga sa langt den har gangen ocksa? Ibland tror jag det. Att jag fortsatter tills jag en dag (natt!) kanner att nej, det ar inte vart det langre.

Idealet vore ju att borja leta efter nagonting annat medans jag fortfarande har jobb. Att forsoka hitta en sysselsattning som betalar bra, ger mig mojlighet att jobba Mexico tider men som ocksa ger mig flexibiliteten att vara i Sverige om somrarna. An har jag dock inte kommit pa vad som skulle kunna uppfyllla alla de kriterierna, men jag fortsatter att fundera.

Det ar ju helt klart sa att det som betyder mest for mig just nu - att kunna jobba bade har i Mexico och fran stugan i Roslagen, samt lonen - uppfylls av det jobbet jag har nu. Nar mina krav andras sa kommer jag kanske att bestamma mig att hoppa av.

No comments: