Thursday, October 21, 2004

Finansministern & finanskunskaper

So busy at work today. Genom att jag ska vara pa semester nasta vecka maste jag arbeta mig igenom en hel dros med uppgifter idag och imorgon. Har gjort ett ordentlig lista pa stort och smatt som maste vara fixade innan jag aker imorgon, allt for att gora det hela lite mer overskadligt.

Lyssnade pa Perssons presskonferens idag dar han presenterade den nya regeringen och jag kanner mig nagot morkradd. Pa fragan om vilka ekonomiska kunskaper Per Nuder har (som nu blir ny finansminister) sa svararde Persson "samma som jag hade da jag blev finansminister" (uderforstatt - inga!). Vidare sa Persson att han hellre har en finansminister som forstar opinionsbildning an nationalekonomi och klamde pa slutet i med "ekonomi ar inget svart" vilket jag som nationalekonom tar som en personlig shymf!Sen gar Nuder ut och sager att hans hogsta prioritet ar att "fa ned arbetslosheten sa mycket som mojligt". Nej, det ar inte finansministerns jobb, det ar arbetsmarknadsministerns! Finansministern ska se till att finanserna gar ihop! Suck, med en sadan attityd fran statsministern ar det inte undra pa att regeringen inte nar budget malen...

No comments: