Tuesday, November 22, 2005

Kultur i Sao Paulo

Jag borjar komma in i en rutin har, i alla fall for jobbet. Gar upp vid kvart i fem, vilket later varre an vad det ar (nar jag jobbade i City sa gick jag ofta upp halv sex for att vara pa jobbet vid halv sju, nu behover jag bara satta pa datorn) och jobbar fram till tre, fyra pa eftermiddagen (med avbrott for en god lunch). Da har jag fortfarande fler timmars dagsljus kvar pa dagen och jag och JS tar promenader i parken eller i omradet dar vi bor, gar pa nan utstallning eller gar ut pa middag.

Jag ar forbluffade over det stora utbudet av kulturella aktiviteter i Sao Paulo. Visst, de finns inte museum i klass med Londons ,New Yorks eller Washingtons men mycket annat som pagar. I lordags pagick det till exempel en 24h kulturfestival, sa vi var och sag nagra koncerter och en utstallning. Och i sondags var jag och sag "Petra von Kants bittra tarar" (eller vad den heter pa svenska) pa Fassbinder festivalen som just nu pagar pa Cinemateca har i Sao Paulo. I September var ju jag, mamma och JS och sag operan baserad pa Rainar Fassbinders bok och film, och det var mycket intressant att fa se filmen. Min tyska fungerade forvanadsvart bra (hjalper ju att jag kande till storyn sedan tidiagre) och nar jag inte hange med sa hjalpte den portgusiska textningen.

Pa fredag blir det ytterliagre en koncert och pa lordag hade vi tankt att aka till kusten for tva dagars bad.

No comments: