Thursday, June 26, 2008

Husmoderligt



Efter att ha spenderat midsommarafton i Stockholm sa akte jag upp till Halsningland pa lordagen. Stannar till i Tonnebro, precis efter man har passerat gransen till Halsningland, for en fika. Och jag stiger ut bilen och allt ar annorlunda. Har har folk traningsoverallsjacka och talar med dialekt. Jag myser dar jag star i kaffekon at de sma rara damerna fore mig vid kassan; de pratar precis som mormor gjorde.

Spendera tva dagar med att hjalpa mamma att stada ur mormor och morfars hus. Far med mig en bunt saker tillbaka till Roslagen. Bland annat tva upplagor av "Husmoderns Koksalmanack", fran 1944 och 1959. Jag har ju en valdig svaghet for kokbocker och receptsamligar, aven om jag inte ar ett dugg intresserad av matlagning. De tva bockerna ar helt annoulunda. Den fran 1944 praglas av kriget och rationering. Dar finns inga fargbilder och man talar entusiastiskt om kornmjol som "som visat sig inte bara kunna ersatta vetemjol, utan ocksa overtraffa det!" I 1959 ars verson har kornmjolets fortrafflighet glomts bort och ersatts av en orgie i vetemjol, socker, smor och sirap. Men det som forvanande mig var det smabba introuktionen av utlandsk mat. Almenackan fran slutet av 50-talet innehaller bade "mexikanskt ris", "kinagryta" och pizza, utan nagon storre uppstandelse. Nagon hamburgare hittar jag dock inte.

No comments: