Monday, June 02, 2008

Marocko

En lite sen uppdatering om Marocko resan: hade det alldeles fortraffligt! Hann bli relativt frisk och hade det superkul pa min kompis fest i Marrakech. Mycket tusen och en natt-kansla med musik, mat, dryck, roliga manniskor och underhallning i form av magdanserskor.
Marrakch var kaotiskt och dammigt. Vi bodde pa ett fint litet riad, inne i Marrakechs medina (gamla stan). Hotellet ar valdigt vackert och en lugn oas i jamforselse med galenskapen som pagar i de smala granderna utanfor. Till en borjan kunde jag inte vara saker pa om det hade hogertraffik i Marocko da det inte verkade finns nan logik till trafikreglerna. Bilar, asnor, cyklar, mopeder och barn i ett enda virrvarr inne i gamla staden. (Och jag hittade ett spa hotell i den nya delen av staden som hade wifi i lobbyn som jag kunde jobba mot pa mandagen.)

Efter Marrakech bar det av upp till Atlasbergen for en del vandring. Tror att det var resans hojdpunkt, efter Ss fodelsedagsfest. Sa vackert och lugnt och massor av frisk luft. Fotade med Js kamera och da han inte had laddat ned bilderna an sa kan jag tyvarr inte visa hur fint det var.

Sedan tre dagar i Essauira vid kusten. Blasigt men fint vader, sa vi lag vid poolen pa hotellet en dag och spenderade en annan dag bland kuddar, laga bord och farg glada mattor i hotellets "vardagsrum" med att lasa, spela spel och surfa pa internet. (Jo, de hade bra wifi och det var faktiskt super att ha med laptopen. Inga storre problem da vi sallan behovde bara vart eget bagage. Och min laptop som sannerligen had haft sin fair share av resande har nu blivit transporterad pa en mulasna!)

Vet inte vad de ar med dessa designade hotell men det verkar som ordentliga toalettdorrar ar so out of style nowadays! Bade vart trendiga riad i Marrakech och pa butikhotellet i Essauria hade de mest flimsiga toatelldorrar som nog mest kan betraktas som en skarm eller ett skynke i vad de lyckas dolja. Kalla mig konservativ, men aven om det bara ar jag och min alskade sa vill jag ha en riktig dorr att stanga om mig nar jag gar pa toaletten!

Vi avslutade med tva dagar till i Marrakech, da J klagade och gnallde over alla som forsokte rip us off. Och jag vaste att om han inte skarpte sig sa kommer jag aldrig mer aka till ett utvecklingsland med honom igen. Och sa paminde jag honom om den dar taxichaufforen i Paris som ville ha 70 euros for att kora oss 8 kvarter...

Tillbaka i London nu och har haft en skon helg med vanner och lite glam. Men idag har jag aningens ont i halsen och tror att jag nog far undvika Cosmopolitan drinkarna fore kvallens Sex and the City filmforestallning.

No comments: