Monday, August 22, 2005

The Ashes

The Ashes cricket pagar just nu mellan Australien och England, och den fjarde test matchen startar pa torsdag.
Cricket alltid har framstatt som en mycket marklig sport for mig. Om man nu kan kalla den sport - spelarna har vita klader och hattar (som flyger av nar de springer for fort), flera av spelarna ar overviktiga och man tar paus for att dricka te, de verkar salland bli svettiga och medans the bowler bowls (han som kastar bollen - oftast en han) sa haller dommaren hans troja at honom! Reglerna verkade for mig helt ologiska och spelet haller pa flera dagar i rad. Inte undra pa att man foredrar skidakning. Eller i alla fall rugby.

Men sa borjade jag dejta JS, som ar en stor cricket fantast, och sa bodde jag ju alldels i narheten av traditionstyngda The Lords Cricket Ground, sa nar sasongen borjade i varas sa gick vi dit ibland efter jobbet och tittade pa slutet av nagra matcher. Det var da som jag fick den forsta insikten om vad cricket gar ut pa: det handlar inte framst om att folja varenda boll i 5 dagar i strack, utan man gar en eller tva dagar, sitter i solen med sina vanner, dricker ol och Pimms, laser tidningen och pratar med andra runt omkring (cricket askadare ar valdigt sociala). Sjalva cricket-tittande ar mycket mer sporadiskt (sarskilt om det ar en county match pa lagre niva), nasta forstrott. Och sa utbrister man da och da "Ah, good catch!", "Great bowling!" och "Oh, unlucky". Missar man ett bra slag, sa tja, det kommer fler.

Men i och med att jag larde mig reglerna battre sa blev cricket pa TV mer intressant (ingen sol, inte lika socialt och vem orkar mixa Pimms sjalv en lordag eftermiddag?). Da far man dessutom play-back pa alla bra slag, bollar och wickets. Man far statistik (jag alskar statistik!) och sa fact boxes som poppar upp da och da sa att jag kan lara mig uttryck och de mer udda reglarna (det finns 11 satt att fa ut en slagman pa, av vilka jag ar inforstdd med 7).

Dessutom har jag haft turen att se riktigt intressanta matcher den har sasongen. Borjade med en en dags match mellan England och Australien i juni (jag vagrade lamna puben!), medans den andra test matchen i the Ashes var en ritig nagelbitare (England vann) och den tredje var ocksa lite av en pars (draw), och pa torsadg borjar den fjarde.

Men det markliga med min nyvunna fortjusning med cricket ar att jag helt plotsligt blir inslappt i en for mig hittils okand manlig spher. Jag var pa drinkar med nagra kollegor och fd kollegor forr-forra veckan och samtalet gled snabbt in pa cricket. Nar de plotsligt insag att jag visste vad jag pratade om, sag jag en alldels sarskilt glimt i deras ogon. Respekt. Inte sa att de inte har respekterat mig forut. Jag vet att de respekterar mig bade som van och kollega, men det har var en ny sorts respekt. "En tjej som gillar cricket! Svenska dessutom." Och nar jag var ute med mina autraliensiska vanner forra veckan och borjade prata cricket, sa var det samma sak. "So you really know cricket, eh? Rules and all? That's awsome"
Tank om jag hade vetat det har fran borjan - att vagen till respekt fran den anglosaxiska, medelklass mannen gar via cricket, da hade jag satt mig in i sporten langt tidigare.

Sa the Forth Test Match startar ia torsdag formiddag. Och jag jobbar hemmifran. Gissa vart laptopen placeras den dagen?

No comments: