Wednesday, July 05, 2006

Snovit och det forgiftade applet

I mandags kvall, efter en rollerblade tur runt en glittrande Riddarfjard, sa gjorde jag iordning en sallad innehallade bla rivet apple. Nar jag hade glufsat i mig salladen (och glufsa ar helt ratt beskrivning nar man ater glupskt direkt ur salladsskalen framfor tv:n) fick jag plotsligt en ordentlig ho-snuva reaktion. Jag nos som en tok och det kliade i hals, mun och i ogon. Jag har varit lite overkanslig mot applen tidigare, att det borjar klia lite pa lapparna och sa, men inget farligt. Nu borjde dock hoger oga svullna upp, nagot som inte har hant mig tidigare. Jag tankte att det sakert skull ga ned under natten sa jag gick och la mig, med tappt nasa.
Vaknade igar morse och kunde knappt kika ut genom det svullna ogonlocket. Droopy eye fick en hel ny betydelse och jag kunde inte lata bli att skratta at min egen spelbild. Tog mig till kvartesakuten (ett annat namn for en vardscentral med drop-in tid, men jag antar att det forsoker fa folk att halla sig ifran sjukhusens akutavdelning) nar den oppnade vid halv tio. Efter lite administrativt krangel (som utflyttad kan jag inte anvanda mitt personnummer inom Landstinget utan de var tvunga med att ordna ett nytt temporart nummer) fick jag traffa en lakare som konstaterade att jag hade drabbats av "korsallergi". Vissa fodamnen (daribland apple) kan fa pollenallergiker att reagera kraftigt. Mitt immunforsvar fick alltsa en blackout i mandags och misstog applet for en gigantiskt mangd bjorkpollen. Efter en dos kortison blev det dock battre och framemot eftermiddagen hade jag fatt tillbaka hela mitt hogra synfalt. Det markliga ar dock att jag aldrig har haft en sadan reaktion till pollen. Min hosnuva bestar mest av nysningar och en kliande mun, inga svullna ogon a la Stallones Rocky.

Trostshoppade pa Pocketshopen och H&M. Tinni Ernsjoo Rappe och Jennie Sjogrens "Lycka till!" ar forresten harlig lasning.

No comments: