Monday, March 26, 2007

Helg i mars

Sa jag ar fortfarande forkyld och Internet ligger fortfarande nere, hemma i Bayswater. Men det har inte hindrat mig fran annu ett kulturellt och gastronomiskt veckoslut.
Pa fredag eftermiddag tog jag mig till Barbican for att koa for biljetter till den australiensiska kortfilmsfestivalen "Tropfest". Det var jag, en kanadensiska samt en hel massa australiensare (naturligtvis) som sag 16 kortfilmer, som var bade underhallande, sorgliga och skrammande. Min favorit var den om vad som hander med "imaginary friends" efter att barnen som har tankt upp dem vaxer upp. Det var P som hade ordnat sa att vi alla skulle ga - vi blev nio totalt, men stackars P sjalv kunde inte lamna jobbet i tid och fick mota upp efter filmerna var slut.

Pa lordagen tvingade jag upp J tidigt och sa tittade vi pa "Y tu mama tambien" som val jag har sett sisadar 15 ggr vid det har laget. Men det ar en sadan underbart liten paminnelese om min tonarstid, sa jag ser den garna gang pa gang. Dock fick den mig att bli otroligt sugen pa mexikansk mat, sa vi tog oss till La Taqueria pa Westbourne Grove for en ordentlig lunch. Tacos al Pastor och Chilanquiles var hojdarna. Tog en promenad i Hyde Park innan jag tog mig hem for en liten siesta infor kvallen.

At middag pa "Upper Glas", svensk resturangen som har flyttat till Angel fran Bourgh Markets (och som da hette bara "Glas"). Menyn har ocksa andrats sedan jag var dar sist. Numera finns det varmratter ocksa, tidigare fanns det bara sma ratter fran deras "grazing menue" samt efterratter. Dock har nu utbudet av smaratter minskats rejalt och de ar alla kalla. Samtidigt var varmratterna visserligen utsokta men portornerna var riktigt sma. Dessutom finns det inget alg- eller renkott pa menyn, vilket jag tycker ar himla synd. Sa jag var inte sa imponerad, men sallskapet jag var med uppskattade det hela. Fortsatte till Angelic for drinkar efter middagen, dar vi motte upp med nagra andra vanner.

Pa sondagen vaknade jag och var lite smasur. Var tvungen att jobba ca sex timmar under dagen och helst av allt ville jag stanna kvar i sangen med min laptop och fa min rapport avklarad darifran. Jag har ju knappt varit hemma natt under den senaste en och en halv veckan och det var sa skont att sova i min egen sang en natt. Men hemma finns inget Internet sa jag var tvungen att stiga upp. Val ute rann irritationen av mig sa det ater kandes som var i luften. Tog mig hem till J och jobbade tre timmar ifran hans sang istallet innan vi tog oss ivag till China Town for some quick and dirty food. Fortsatte darifran till Tate Britain for att se Hogart utstallningen. Utstallningen var verkligen massiv. Tio rum fyllda med en imponerande samlig av Hogarts verk. En del kande jag ju till sedan tidigare, som "Gin Lane" och den med musikanterna, samt ett par bilder ur hans aktenskapsserie. Men det mesta var nytt. Det som var sa pafallande var hur samma amnen som Hogart avhandlade pa 1700-talet fortfarande ar hogaktuella.

Tog bussen tillbaka upp till Chalk Farm och jag jobbade nagra timmar till medan J lagade middag at oss. I sang vid tio da jag var jag yr av trotthet men glad over min fina helg.

No comments: