Friday, December 26, 2008

Min brist pa lyxhustruliv

Sa blev det jul. Och julefrid.
Jag blev fardig med min rapport pa kvallen den 23e, jobbade lite slott den 24e och sov sen nagra timmar innan det var tid for julmiddag med kalkon, stuffing, potatismos och canberry sauce. Det blev presenter och julmusik och ordentlig brasa i oppna spisen och julgran.

Det som verkligen livade upp min jul dock var spridda citat fran mormodern i familjen. Bland annat spekulerade hon i sitt ena barnbarns innehavande eller icke innehavande av sin oskuld och hurvida flickan i fraga faktiskt skulle kunna bara vitt pa sitt brollop...
Vid ett tillfalle vande hon sen sig till mig och fragade om jag nagonsin hade jobbat. Jag blev alldeles forvirrad. Forstod jag henne ratt? Menade hon om jag nu hade semester? Om jag jobbade just nu? Men nej, fragan var precis sa: "Hade jag nagonsin jobbat?"
I ett forsok att inte krevera av skratt -- all jobbangest jag haft den har hosten, all somn jag forlorat, flashade framfor ogonen pa mig -- samlade jag ihop mig och paminde mig sjalv om att jag faktiskt var i en annan kultur. (Och arligt talat sa ar det manga kvinnor i min egen slakt som inte jobbar.) Och jag berattade att jo, jag arbetar. En hel del. Underforstatt: nej, jag ar inte ute efter att hitta en mexikansk make som kan underhalla mig...

Idag ar det annendag jul och jag har atit quesadillas till frukost och sitter och vantar pa att gashandlaren ska komma forbi sa att vi kan fylla pa gastanken och jag kan ta en dusch.

2 comments:

Lisa Christensen said...

Haha! Vilken annan värld (ska jag säga ;)... God fortsättning!

Anonymous said...

:)
Gott nytt år, allra käraste Basilika!