Wednesday, October 31, 2007

Mattankar

Jag tror jag har tagit mig ur mitt dval-lika tillstand. I alla fall for den har gangen.
Helgen var toppen. Fin lordag med vanner pa stan och dim sum. Sondagen bjud pa riktigt ushligt vader och vi stannade inne mest hela dagen. Lagade kyckling soppa med nudlar, pasta med gronsaker och korv till middag. Sag maraton session av David Attenborough natur program och filmen Blood Diamond. Och stadade (japp!)

De senaste dagarna har varit sociala och jag antligen fatt till traffar med tva goda vanner som jag inte sett pa lange. Mycket vin, bade i mandags och tisdags och mycket prat.

Pratade med Isa om hur vi nu, med egna hushall, lagar mat och ater mat pa ett helt annat satt an vi gjorde nar vi bodde hemma med vara foraldrar. Jag tycker att min mamma lagar jattegod mat, men om jag sjalv far valja och om jag sjalv ska laga sa blir det helt annan mat. Inte en kokt potatis sa langt ogat nar, ska jag erkanna. Och kott blir det sallan hemma. Blir sa mycket battre pa restaurang. Tycker att det ar sa skont att jag har kommit till den insikten och det kanske just darfor jag nu (antligen) har borjat laga lite mat och faktiskt tycker att det ar ratt kul (istallet for dodligt trakigt). Sen jag flyttade hemmifran har jag gjort sa managa (undermedvetna?) forsok pa att replikera min mammas matlagning. Och har alltid misslyckats totalt. Och tyckt att maten var trist. Nu lagar jag mat pa mitt vis, som jag gillar och da blir det annorluna. Men gott.

No comments: