Monday, April 27, 2009

Anekdoter kring konsfordomar

Forra veckan hade Networking ett inlagg om fordomar kring kon och kladsel vilket fick mig att dra mig till minnes en handelse for nastan nio ar sedan:

Mitt forsta jobb efter universitetet var pa en investmentbank och under de forst fyra manaderna (innan jag flyttade till New York) sa var jag placerad i Sao Paulo. Forsta advent tog jag mig till svenska kyrkan och blev valdigt trevligt bemott av prasten som stod och tog emot vid ingangen.
Han insag ju genast att jag var ny och forhorde sig om hur lange jag varit i Brasilien och fragade sen var min man jobbade.
B: "Nej, jag ar har sjalv" forklarade jag lite forvirrat (jag tror att det var antagandet om att jag var gift som forbryllade mig mest).
Prasten: "Jaha, sa da jobbar du pa svenska skolan?"
B: "Eh, nej. Jag ar analytiker vid en amerikansk investmentbank"

Jag foll ju helt klart utanfor den svenska ex-pat modellen, da jag varken var medfoljande, jobbade vid svenska skolan eller ens for ett svenskt bolag. Men jag tror att den dar mallen haller pa att luckras upp, eller tanjas ut; det verkar finnas manga fler kvinnor nu som aker pa utlandsuppdrag, det finns fler man som ar medfoljande, och det finns sa manga fler anledningar till att svenskar jobbar utomlands, utanfor den gamla standard modellen kring Volvo/Scania/Ericsson/TetraPak/AlfaLaval/ABB.

En annan handelse placerade spotlighten pa mina egna fordomar kring kon: nar jag borjade ett nytt jobb for nagra ar sedan hade jag enbart mejlkontakt med en for mig ny kollega i USA. Kollegan har ett namn som anvands av bade man och kvinnor, och genom att min branch anda ar ratt sa mansdominerad antog jag att jag att personen i fraga var en man. Jag tyckte sen att han var ratt sa burdus i sin framtoning (over mejl och chat). Nar jag senare insag att kollegan var en kvinna tyckte jag plotsligt att hon var mycket trevligare och behagligare i sitt satt att kommunicera med mig.
Visst kan det ha varit en ren handelse, att sakerna vi diskuterade den forsta vecka var lite mer 'vassa' och kravande, mot for vad vi sen hade kontakt kring. Men jag kande anda att forvirringen kring min kollegas kon fick mig att agera pa ett annat satt och min uppfattning av henne helt klart var fargad av mina genusforvantningar.

2 comments:

Maria said...

Hej Basilika,

Kul att du läser vår blogg! Jag kom själv nyss hem från 6 månader i London där jag var och jobbade själv. Maken stannade kvar i Sverige. Det blev en hel situationer med förvånat höjda ögonbryn: Är du GIFT? Men var är HAN?! ;o) Det var visst en stor grej att åka utomlands ensam och lämna maken hemma...

Nu ska jag läsa vidare i din blogg; kul med en globetrotter!

Ha en skön helg!

Basilika said...

Hej Maria, kul att du tittade forbi! Jag gillar er blogg - tycker alltid att inlaggen ar intressanta och ofta inspirerande.

Ha en fin helg!